zondag 18 april 2010

Biografie D.C. Lama

Na enkele verhalen gepubliceerd te hebben in verschillende studentenbladen en een prijs in een de Volkskrant-columnistenwedstrijd, debuteerde D.C. Lama (pseudoniem van Dennis Lahey, 1972) in 1995 in tijdschrift Highlife. Zijn korte humoristische verhalen verschenen tot 1996 exclusief in dit cannabistijdschrift (zowel de Nederlands- als Engelstalige versie), waarna hij zijn overstap maakte naar EssensiE, waar zijn verhalen nog steeds maandelijks verschijnen. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van tijdschriften als ZIN, maar geen van deze titels bestaan nog.

In 1999 werden zijn verhalen voor het eerst gebundeld in Hasjstickie Drugs, een verhalenbundel met een voorwoord van Def P., wat nog steeds als een klassieker in de hedendaagse undergroundliteratuur geldt. Sinds die tijd publiceert D.C. Lama ook iedere twee maanden in Zone 5300, dat de bundel omschreef als:

“een reeks surreële mijmeringen en hilarische sterke verhalen door een veelbelovende jonge auteur met een soms Bomansiaans gevoel voor humor. Geen wietdampen of xtc-nevelen die dat kunnen verhullen.”

In 1997 startte hij zijn D.C. Lamail, een van de eerste literaire e-zines in Nederland. Toen hij tijdens een van de edities enkele droedels van zijn hand meestuurde, benaderde Theo van Gogh hem om iedere week een cartoon te maken voor de website De Gezonde Roker. Hoewel Lama niet echt kon tekenen, stemde hij daar mee in en werd 'De man die niet tekenen kan', zoals hij trots werd aangekondigd, een van de meest bezochte Nederlandse cartoonisten op het internet.

Niet lang daarna benaderde de hoofdredacteur van de Nederlandse versie van het tijdschrift Rocksound hem voor een maandelijkse strip. Omdat het Lama toen nog niet lukte hetzelfde figuurtje meerdere keren op gelijkende wijze te tekenen, ontwikkelde hij hoofdfiguur Freakin' Egg, die met zijn hoofd vol haar wel gemakkelijk te repeteren was. Freakin' Egg is ook door andere tekenaars getekend, zoals in twee strips van Def P. in zijn stripboek Verfallstad (ISBN 9054920114). D.C. Lama werkte met diverse andere tekenaars, zoals Frank Bosma, met wie verschillende zogenaamde adbusters maakte voor het tijdschrift Onze Wereld. Met Ricardo Makosi maakte hij het stripboek De Gestolen Grondwet, ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Nederlandse grondwet (1998). Voor dit project bedacht hij tevens het CD-Romspel het van de grond af!-labyrinth (ism Lost Boys) en realiseerde hij de Grondwetcontainer die op alle 13 Bevrijdingsfestivals verbeeldde hoe Nederland er zonder grondwet uit zou zien.

Op dit moment heeft D.C. Lama nog een scenario liggen van politiek/autobiografisch stripboek, waarvoor hij nog een geschikte tekenaar zoekt.

Sinds de release van Hasjstickie Drugs treedt D.C. Lama regelmatig op. Als voorlezend schrijver is hij regelmatig te vinden op festivals (van Bulkboeks Dag van de Literatuur tot Virus, in theaters, cafés en coffeeshops, waar hij al dan niet begeleid door film of muziek zijn verhalen brengt. Zo ging hij mee als voorprogramma van Def P. & The Beatbusters tijdens hun kennismakingstournee, stond hij met De Moordgasten meerdere keren in Paradiso in Amsterdam en werden drie verhalen van hem verfilmd. In Theater De Engelenbak in Amsterdam draagt hij al sinds mensenheugenis iedere zes, zeven weken een muzikale (actuele) column voor in samenwerking met de Bak Band. Sinds 2009 maakt D.C. Lama deel uit van Neuzige Tony & De Roffe Ponyclub, een improvisatieband waarvan je nooit weet wat het gaat worden.

Van 2002 tot 2003 en van 2004 tot 2006 schalde D.C. Lama zijn ochtend- respectievelijk nachtegal in het radioprogramma van Giel Beelen op 3FM. Zijn wekelijkse column behandelden actuele onderwerpen, zoals het drugsbeleid, Nederlandse en internationale politiek en zijn belevenissen in zijn Amsterdamse wijk Overtoomse Veld (waar o.a. Mohammed B. opgroeide en Samir A. enkele huizen verderop woonde). D.C. Lama was een van de eerste Nederlandse publicisten die uitgebreid onderzoek deed naar de omissies in het rapport van de 9/11-commissie, iets wat uitgebreid aan bod kwam in het programma van Giel Beelen. Zijn onderzoek rondde hij op 7 mei 2005 af met 'Vragen aan George Bush', een nummer met de Osdorp Posse ter gelegenheid van de komst van Bush naar Nederland.

Naast dit alles bedacht en organiseerde D.C. Lama diverse evenementen en concepten. Op Bevrijdingsdag 1997 werd door zijn gedachten en toedoen vanaf Zwolle het ritme kort-kort-kort-lang (de morsecode voor de V van Vrijheid) door duizenden mensen doorgeven tot aan Amsterdam. Tijdens zijn project 'Blik Uiteen' uit 1998 fotografeerden reizigers van tramlijn 1 (Osdorp) met polaroidcamera's de gehele route, die op die manier in de tram zichtbaar werd gemaakt. Hij was hoofdredacteur van de culturele schoolagenda 'K' (ISBN 9054520620) en de culturele jongerensite Cult Online, dat in het leven werd geroepen bij de introductie van het vak CKV. Momenteel is hij projectleider educatie bij Stichting Movies that Matter, een functie die hij ook bij Cinekid bekleedde.

D.C. Lama was jarenlang bestuurslid van Stichting Legalize!, dat drugs uit het strafrecht wil halen en streeft naar het recht op baas in eigen brein. Voor deze stichting organiseerde hij meerdere keren de jaarlijkse streetrave en diverse andere projecten, zoals de ballonnenactie met Simon Vinkenoog en het uitdelen van cannabiszaadjes bij de Albert Heijn. D.C. Lama was initiator en redacteur van het tweemaandelijkse War on drugsjournaal, waarin drugsbeleid in de gehele wereld werd gevolgd.

D.C. Lama is met enige regelmaat DJ. Van 1987 tot 1990 was hij een van de eerste DJ's in Nederland met een hiphopprogramma (met het immense bereik van de lokale omroep Uden).

Op 8 mei 2010 werd zijn bundel 'Wieteratuur' (ISBN 9789067281966) gepresenteerd tijdens Cannabis Bevrijdingsdag. Ook deze bundel werd weer goed ontvangen:

Wieteratuur is zonder twijfel het grappigste boek dat ik dit jaar heb gelezen. D.C. Lama is een meester op de korte afstand, zoals lezers van striptijdschrift Zone 5300 en koffieshopmaandblad EssensiE al jaren weten. De fraai verzorgde bundel bevat 39 korte verhalen, die qua toon en stijl soms aan Remco Campert doen denken. Inhoudelijk zijn ze echter absurder en vindingrijker. Lama combineert zelfspot met groteske grootheidswaanzin; volgens mij een unieke combinatie in de Nederlandse literatuur. Gezien de titel van de bundel zal het niet verbazen dat cannabis in veel verhalen een hoofd- of bijrol speelt. In deze categorie is het verhaal WK Blowen een absoluut hoogtepunt. Een buitenbeentje is het lange verhaal De oorlog tegen drugs, dat verplicht gelezen zou moeten worden door elke middelbare scholier, politicus en ouder. De slagroom op de taart zijn de originele D.C. Lama tekeningen, die verspreid door de bundel zijn opgenomen. Nog een unicum in onze letteren. Conclusie: lees dit boek!
Ako.nl

Vaag: dat zou je inderdaad verwachten van een bundel met blowen als overkoepelend thema. Dat is D.C. Lama zeker niet. Hij formuleert scherp en helder en hoewel hij bij vlagen uit de bocht schiet, schetst hij beelden die onverminderd hilarisch zijn; Wieteratuur is typisch zo'n boek dat uitnodigt om hardop in de lach te schieten. Daarnaast roept hij levendige beelden op van de bewustzijnsstaat van een intensieve cannabisgebruiker, alsook op welke manieren dat gebruik verrijkend is. Al was het maar om de grijsheid van het bestaan op afstand te zetten - wat hij zélfs psychologisch motiveert. In dat opzicht zou het bijna een pamflet kunnen noemen. Maar het best is hij in de passages over de oorlog tegen drugs: goed geïnformeerd, eloquent en bevlogen.
Zone 5300

De bundel is onder andere te bestellen via Boekenroute.nl.