(Rude Rich Records - Sonic) Recensie voor Zone 5300, zomereditie 2008
Derrick Morgan mag gerust een skalegende worden genoemd. De 68-jarige Jamaicaan behoort tot de grondleggers van het nationale muziekgenre en misstaat niet in het rijtje Desmond Dekker, Toots and the Maytals en Prince Buster. (Bob Marley is een categorie apart.) Met de emigratie van veel Jamaicanen bereikte deze voorloper van de reggae in de jaren ‘70 Engeland, waar het met punkinvloeden groepen als The Selecter, Madness, Bad Manners en The Specials voortbracht. Van daaruit werd de rest van Europa besmet, daarbij geholpen door het feit dat ska, net als punk, een vrij eenvoudig genre is: wie een paar akkoorden kan spelen en de maat een beetje op de 2 en de 4 kan houden, speelt al snel aanstekelijke dansmuziek. Vandaar dat ook in Nederland een grote hoeveelheid skabandjes te vinden is, hoewel daarin wel een grote variëteit aan kwaliteit is: van aardig tot retestrak.

Na een optreden in Duitsland als begeleidingsband van Derrick Morgan (één waarvan overigens ook een album is uitgekomen), stelde de ‘king of ska’ The High Notes voor een gezamenlijk album op te nemen. De opnames daarvan vonden al in de zomer van 2003 plaats in de gloednieuwe High Notes Recording Studio (Morgan schijnt alle tracks in één keer opgenomen te hebben), maar het duurde nog zo’n vijf jaar voordat Derrick Morgan meets the High Notes in Amsterdam werd uitgebracht. De groep en zanger krijgen daarbij versterking van Rico Rodriquez en op enkele nummers van Sister Benji. Ska zoals je altijd al gehoopt had dat het zou klinken. Na een halve eeuw kun je wel stellen dat ska tijdloze muziek is, maar dankzij de nieuwe opnames van The High Notes kunnen ook de individuele skatracks de tand des tijds doorstaan.