zaterdag 13 oktober 2007

Live as One - Zion Train
cd-recensie voor het herfstnummer van Zone 5300.

Live as One is het negende album van Zion Train sinds de oprichting in 1990, maar het eerste sinds 2002. De Engelse groep wordt beschreven als ‘Dub/Dance pioneers’ en dit album zou ‘New Roots’ zijn, maar voor wie niet zo in de verschillende muziekstromingen zit: Zion Train speelt lekkere reggae en heeft geen moeite daar andere stromingen als drum ‘n bass in te verwerken. Die perceptie ligt ook aan de productie van het album: het is zo’n reggae-cd die je bij het opsteken van je jointje aanzet, waarvan je bij het horen van de rubbadubvocalen van Dabdadda denkt: ‘Ja, da’s lekker stevige reggae’ en waarbij je tijdens de relaxte beat van het tweede nummer al heerlijk wegzakt in de kussens van je bankstel. Maar waar vele reggaealbums er dan voor zorgen dat er niet te veel afwisseling meer plaatsvindt, komt Zion Train met gepaste doseringen met al haar invloeden. Daarbij worden vele gastvocalen aangetrokken, zoals van de Italiaanse Raiz en de Duitse Marlene Johnson en van minder bekende goden als YT, Earl 16 en Tippa Irie.

Ondertussen wordt ook de titel Live as One verder uitgewerkt, met speciale aandacht voor de situatie in het Midden Oosten. ‘Terror is the talk of the town’ wordt opgevolgd door de zich herhalende sample ‘The only thing we have to fear, is fear itself’ en voorafgegaan door de oproep de oorlogen zo snel mogelijk te staken. Dat er ook samples van Ronald Reagan en George Bush sr worden gebruikt is onmogelijk uit te leggen als een steunbetuiging voor de neoconservatieve aanpak van de problemen. Maar de woorden van Reagan zullen in het hedendaagse Amerika veel bijval krijgen: gouvernement is not the solution to our problems, gouvernement is the problem.