zaterdag 24 september 2005

Nachtegal van afgelopen nacht
... in a deep, deep sleep. Na een lang dagje Vondelpark geen telefoon meer gehoord, dus vandaar dat je vannacht geen column in Giel's programma kon horen.

Hip Hop bij Nova
Het Nachtegal van D.C. Lama, dd 24 september 2005

Hip Hop bij Nova, altijd lachè. Afgelopen woensdag werd het aangekondigd met: ‘Nederlandse hiphop is niet langer ondergronds gerommel’. Ondergronds gerommel? Hoe had ik de afgelopen twee decennia dan geleefd? You are not just doing Hip Hop, zei KRS One al: You are Hip Hop. En dat was dus al die tijd ondergronds gerommel geweest, aldus Jeroen Pauw.

Nou schijnt die Jeroen Pauw echt waanzinnig veel lekkere wijven te neuken, dus misschien heeft ie wel gelijk: misschien is wat ik al 20 jaar leef inderdaad een beetje ondergronds gerommel. Ik heb niet echt bijzonder veel klachten over mijn seksleven, maar toch: ook het salaris van Pauw schijnt aanzienlijk te zijn, terwijl ik voor de publieke omroep ondertussen alweer drie jaar vrijwilligerswerk doe (en dan nog tijdens de uitzending in slaap val ook...). Dan mag je toch inderdaad wel spreken over ondergronds gerommel.

Van de andere kant: die Jeroen Pauw noemt zich professioneel journalist en spreekt nog steeds over Al Quaeda alsof er één of andere man met een baard in de Afghaanse grotten verscholen zit. Ik bedoel: als je dat nog steeds gelooft, ben je ook weer niet zo’n hele briljante jongen.

Maar goed: Jeroen Pauw en Hip Hop. Volgens hem is hiphop in Nederland anno 2005 eindelijk volwassen geworden. ‘Jarenlang werd er door de Nederlandse rappers naar de hiphop-scene in Amerika gekeken en dat werd dan klakkeloos gekopieerd’, aldus Pauw. Maar nu blijkt, volgens Pauw dus, dat er met ‘Nederlandse teksten een nieuwe dimensie wordt toegevoegd aan rap’.

Let vooral op dat ‘Maar nu blijkt...’ Dat wil zeggen dat de Nova-redactie daar recentelijk achter is gekomen. Als je er 15 tot 20 jaar over doet om te merken dat het helemaal geen toeval is dat heel veel mensen altijd rijmen als ze praten en dat hun teksten ook altijd precies uitkomen op de beat die eronder te horen is, dan vraag ik me echt af hoe lang het zal duren voordat ze zien dat gebouw 7 van het WTC met explosieven is opgeblazen en dat zoiets zonder voorbereiding onmogelijk is.

Maar wat ik veel verontrustender vind: Als Nova over een opkomende scène spreekt, is de kans groot dat één of ander verveeld kamerlid er kamervragen over stelt (dat doen ze namelijk altijd n.a.v. Nova-uitzendingen) en dat de regering de hele Hip Hop-scène laat doorlichten. Ik bedoel: die 200 extra AIVD’ers moeten toch ergens mee bezig zijn? Voor je het weet staat het tijdens Nederhopconcerten in één keer vol met regenjassen en zonnebrillen. En dan wordt Raymtzer waarschijnlijk als eerste gecheckt, want hij zat ook die reportage, en dan komen ze erachter dat hij het op zijn laatste cd heeft over ‘maffia als VVD’, de gangster Berlusconi en de training van Al Queada door de CIA. Kijk, dan is de kans groot dat hij wordt gebrandmerkt als de aan de Hofstadgroep-gelieerde Almere Squad en levert Donner hem waarschijnlijk zonder enige problemen uit naar Guatanomo Bay.

Want wie de taal van Nova ondertussen kent, weet dat het hen ernst is: volgens Nova zijn er namelijk nu ook allochtonen die rappen! Kijk, en daar kan de politiek dan niet meer omheen! Wat denken ze wel? Allochtoon zijn en nog rappen ook! Zo kon Hip Hop toch nooit bedoeld zijn?

Er is soms geen grotere kaasstolp te vinden dan bij de redactie van Nova. Volgens de redactie is het belangrijkste wat Hip Hop in Amerika heeft bereikt dat het een miljoenindustrie is geworden en is er ‘nu pas sprake van een Nederlandse scene.’ Dat leidden ze af aan het feit dat de overheid Lange Frans en Baas B. inzetten voor een campagne en dat er op diezelfde televisiezender nu een gesubsidieerd programma is dat ze The Battle noemen. Maar de presentator van dat programma, Andrew Makkinga, zegt het in de reportage zelf al: ‘Er is nu gewoon wat meer media-aandacht.’

En zo krijg je dus, wat men noemt, een selffulling prophesie binnen het cirkeltje overheid-media-overheid-media over alles wat zij daarin van de samenleving wensen te stoppen. In dit geval: na plus/minus twintig jaar levende scènes in vrijwel ieder dorp en iedere stad van Nederland.

We will be here forever,’ zei KRS One al jaren geleden: ‘Forever and ever, forever and ever.’ Het is maar zeer de vraag of Nova hetzelfde kan zeggen.

Links:
* Nova-item over Hip Hop in Nederland
* Site Raymzter
* KRS One

* Artikel Hip Hop in Nederland op Hiphopinjesmoel.nl
* Artikel Hip Hop in Nederland bij Popinstituut.
* Artikel Nederhop bij Popinstituut.
* Zo ging het.
* Endìwassinuje

* Media-politiek-kunst-media-politiek-kunst-politiek-media... ja, ja.

Spelling van Hip Hop in bovenstaand stuk is bij citaten rechtstreeks overgenomen van de Nova-site.